Monday, March 4, 2013

Pengenalan




Mydin ditubuhkan pada 1918 oleh Gulam Husen Jamal, iaitu bapa kepada Mydin Mohamed . Lokasi pertama MYDIN ialah di Pulau Pinang, namun ia telah terbakar semasa perang dunia ke 2. Berkat keazaman yang tinggi salah seorang dari anaknya iaitu Mydin Mohamed, MYDIN sudah menembusi pasaran dalam Malaysia kini. Pada 1957, beliau telah membuka kedai pertamanya yang hanya dibuat dari kayu dengan nama Syarikat Mydin Mohamed in Jalan Tok Hakim, Kota Bharu, Kelantan dengan menjual alat permainan dan barang keperluan. Dengan usaha yang gigih, MYDIN telah mengembangkan perniagaannya ke Kuala Terengganu pada 1979. Kemudian, ia telah melebarkan sayap perniagaan mereka di Klang Valley di Jalan Masjid India pada tahun 1989.


Bermula dari penubuhan MYDIN di situ, MYDIN mula dikenali. Kini ia dikenali sebagai 

MYDIN MOHAMED HOLDINGS BHD.


VISI SYARIKAT

" be the world’s leading distributor of competitive Halal goods & services in Malaysia, "



Pada tahun 2012, MYDIN telah menyertai program TUKAR dibawah pelan tarnsformasi ekonomi bersama beberapa pasaraya lain seperti TESCO & CARREFOUR.

Pada Mei 2012, MYDIN sudah mempunyai 94 cawangan di seluruh negara termasuklah 7 hypermarket, 18 emporium, 3 bazar, 52 mini-mart yang beroperasi sebagai MyMydin, 9 kedai serbaneka ynag beroperasi sebagai MyMart and 6 cawangan francais yang beroperasi sebagai Mydin Mart.



ORGANISASI SYARIKAT


Mydin Mohammed (Chairman)

Murad Ali (Executive Director)

Dato' Haji Ameer Ali (Managing Director) 

Ahimmat Ali (Executive Director) 

Salim Ali (Executive Director) 

Datin Dr. Hajah Siti Hawa (Human Resources Director) 

Puan Mumtaz (Director)

Puan Nadiya (Director) 

Malik Murad Ali (IT Director) 

Mirza Murad Ali (Merchandising Director) 



2 comments: