Monday, February 25, 2013

Pembangunan ialah mencipta bangunan ? benarkah ?

Entry kali ni entah mengapa tiba-tiba diri terpanggil untuk berkongsi serba sedikit ilmu berkaitan apa itu pembangunan? atau lebih tepat lagi definisi pembangunan.

Believe it or not, apabila sebut sahaja perkataan pembangunan itu sendiri, minda kita tidak lain dan tidak bukan secara automatiknya akan terus memfokuskan kepada kepesatan pembinaan bangunan-bangunan (pembinaan sebuah bandar). Tapi sejauh manakah kebenarannya? siapa yang memberitahu kita pembangunan itu ialah bina bangunan? buku mana yang menjelaskannya? carilah kalau ada... Ha..kalut?

Sebenarnya, perkataan "pembangunan" mempunyai makna yang sangat luas, dan tafsiran bahawa pembangunan itu adalah bina bangunan hanya skop kecil yang terkandung di dalam definisi pembangunan itu sendiri. Jawapan itu tak salah. Cuma..kita terdidik dalam satu pemikiran yang sempit. Siapa yang didik? Ha...tepuk dada tanyalah diri..

Menurut Saul M. Katz dalam Guide to Modernizing Administration for National Development (1996), pembangunan didefinisikan sebagai perubahan daripada keadaan biasa kepada keadaan yang dikatakan lebih baik atau ditingkatkan.

Oleh itu, pembangunan bukan sahaja dalam bentuk fizikal seperti struktur bangunan sahaja tetapi meliputi apa-apa sahaja, asalkan ianya boleh diperbaharui dari satu keadaan kepada keadaan yang lebih baik. Contohnya, kewangan, masyarakat, organisasi dan sebagainya..Perlukan contoh yang lebih jelas lagi? Ok..contohnya :

Kita lihat dari sudut masyarakat kita. Kedatangan Islam di Tanah Melayu dah lama bukan? dibawa oleh pedagang Arab yang singgah dan berkahwin dengan penduduk tempatan. Tapi, penguasaan dan praktikalnya pemakaian cara Islam lambat berkembang. Masyarakat kita berubah sedikit demi sedikit dari satu zaman ke satu zaman secara majoritinya..Zaman 60-an, budak-budak sekolah menengah masih memakai skirt dan seluar pendek. Sekolah pun tak menguatkuasakan pemakaian tudung. Tahun 90-an baru mula nampak penguatkuasaan dibuat. Disini, bukan nak mempertikaikan kenapa penguasaan masyarakat lambat, tetapi lihat dari sudut proses perkembangan itu. Perubahan yang berlaku dari satu keadaan yang sebelumnya kepada keadaan seterusnya yang lebih baik. Itulah yang dinamakan pembangunan...
Emm..jadi..apa yang membawa kepada pembangunan adalah perubahan sesuatu masyarakat itu..Sebab itulah konsep ini selalu diperkata dan dibincangkan oleh semua orang termasuklah ahli politik, wartawan, pemerintah dan sebagainya..Semuanya mempunyai satu tujuan iaitu memahami dengan lebih mendalam dari sudut teori dan praktikal terhadap proses pembangunan yang bersifat divergen.

Diharap entry kali ini dapat memberikan serba sedikit pencerahan ya..

1 comment: